LONDEN - Nu Lufthansa een meerderheidsbelang verkrijgt in bmi, heeft Virgin Atlantic voorgesteld om nauw te gaan samenwerken met de Britse carrier. Dat melden Britse media. Door het samenvoegen van de operaties van long-haul carrier Virgin Atlantic met die van short-haul carrier bmi, zou in nauwe samenwerking met Lufthansa een potentiële Europese supercarrier ontstaan.
Lufthansa heeft nu tachtig procent van de bmi-aandelen in handen, en wil de overige twintig procent overnemen van SAS. Hiermee krijgt de Duitse luchtvaartmaatschappij voet aan de grond op Londen Heathrow, waar de felbegeerde slots schaars zijn. Een deal met Virgin Atlantic zou kunnen bijdragen aan een intercontinentale expansie op Europa’s grootste luchthaven.
Virgin Atlantic was eerder geïnteresseerd om bmi in handen te krijgen, net als British Airways. Omdat Virgin Atlantic alleen op langeafstandsvluchten actief is en bmi zich voornamelijk concentreert op de korte en middellange afstand, zou een samenvoeging van de activiteiten niet onlogisch zijn.
Daarbij zou voor het op Heathrow dominante BA een geduchte concurrent ontstaan, verwacht CEO Steve Ridgway van Virgin Atlantic. "Ik weet zeker dat Lufthansa zich de toekomstmogelijkheden realiseert en dit zou een heel erg goed voorbeeld van consolidatie in de luchtvaartindustrie zijn", zo citeert de Times Online Ridgway.
Lufthansa heeft nu tachtig procent van de bmi-aandelen in handen, en wil de overige twintig procent overnemen van SAS. Hiermee krijgt de Duitse luchtvaartmaatschappij voet aan de grond op Londen Heathrow, waar de felbegeerde slots schaars zijn. Een deal met Virgin Atlantic zou kunnen bijdragen aan een intercontinentale expansie op Europa’s grootste luchthaven.
Virgin Atlantic was eerder geïnteresseerd om bmi in handen te krijgen, net als British Airways. Omdat Virgin Atlantic alleen op langeafstandsvluchten actief is en bmi zich voornamelijk concentreert op de korte en middellange afstand, zou een samenvoeging van de activiteiten niet onlogisch zijn.
Daarbij zou voor het op Heathrow dominante BA een geduchte concurrent ontstaan, verwacht CEO Steve Ridgway van Virgin Atlantic. "Ik weet zeker dat Lufthansa zich de toekomstmogelijkheden realiseert en dit zou een heel erg goed voorbeeld van consolidatie in de luchtvaartindustrie zijn", zo citeert de Times Online Ridgway.