SAO JOSE DOS CAMPOS - Vliegtuigbouwer Embraer vierde maandag zijn vijftigste verjaardag. Dat gebeurde met een ceremonie op de hoofdvestiging in in Braziliaanse São José dos Campos, waarbij diverse belangrijks vliegtuigen uit de Embraer-geschiedenis werden voorgevlogen. Te gast waren belangrijke kopstukken uit de historie van de onderneming.
Embraer, een afkorting van Empresa Brasileira de Aeronáutica, werd op 19 augustus 1969 opgericht door de Braziliaanse regering. Een jaar eerder al had het eerste Embraer-vliegtuig, de EMB 110 Bandeirante, de eerste vlucht gemaakt.
Embraer moest ervoor zorgen dat de productie van de EMB 110 op gang kwam. Het duurde uiteindelijk nog tot 1972 voordat de eerste productieversie van de Bandeirante vloog. Het tweemotorige passagierstoestel bood plaats aan maximaal 21 passagiers en werd een redelijk succes.
Embraer was vanaf eind jaren tachtig succesvol met de grotere EMB 120 Brasilia, net als de EMB 110 een tweemotorige turbopropvliegtuig. Het toestel bood plaats aan zo’n dertig passagiers en werd ook volop in de VS en Europa volop verkocht. In 1994 volgde de privatisering van Embraer.
Vanaf dat moment is het bedrijf zich gaan toeleggen op de productie van regionale straalverkeersvliegtuigen, zoals de ERJ-145/135 en - in de eenentwintigste eeuw - de zeer succesvolle E-Jet. Daarmee stapte Embraer onder meer handig in het gat dat Fokker achterliet.
In de VS worden E-Jets door praktisch alle grote maatschappijen in grote getalen ingezet op regionale routes. Ook in Nederland kreeg Embraer voet aan de grond. KLM Cityhopper is de grootste Europese gebruiker van de E190/E175, met een vloot van zo’n vijftig toestellen.
Marktleider
Dankzij met name de E-Jet vliegtuigfamilie is Embraer uitgegroeid tot ‘s werelds derde fabrikant van verkeersvliegtuigen - na Airbus en Boeing - en marktleider in de markt van vliegtuigen met maximaal 150 stoelen. Concurrent Bombardier had het nakijken. Het Europese Airbus bestormt diezelfde markt nu echter ook met de A220, voorheen de C Series van Bombardier.
Boeing wil niet achterblijven en is bezig met het proces om een meerderheidsbelang te nemen in de divisie van Embraer die passagiersvliegtuigen bouwt. De naam Embraer wordt daarbij waarschijnlijk ingewisseld voor Boeing Brasil Commercial. De mededingingsautoriteiten moeten de deal nog wel goedkeuren.
Naast de productie van passagiersvliegtuigen houdt Embraer zich bezig met de ontwikkeling en bouw van zakenjets en militaire vliegtuigen. Die activiteiten zullen nog wel onder de huidige merknaam plaatsvinden. En wat Embraer-topman Francisco Gomes Neto betreft ook in de komende vijftig jaar.