Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ziet de trein niet als alternatief voor de luchtvaart, maar als een aanvulling. “Je kunt al die vliegtuigpassagiers niet dwingen in treinen te stappen. Zoveel zijn er niet, spoor evenmin; als je daarin zou willen voorzien, vernietig je het Europese landschap en veroorzaak je in het dichtbevolkte West-Europa heel veel geluidsoverlast." Dat zegt hij in een uitgebreid interview met Luchtvaartnieuws Magazine.
De keuze om per spoor te reizen is een persoonlijke, vindt Madlener. “We moeten reizigers niet opdringen om op de trein te springen.”
De PVV-minister verwacht veel meer van elektrisch vliegen dan van de aanleg van nieuw spoor. “Elektrisch vliegen op korte afstanden wordt binnen afzienbare tijd mogelijk. Dat gaat voor heel veel milieuwinst zorgen. Waarom zou je dan door heel Europa spoorlijnen aanleggen?”
Het grote voordeel is volgens Madlener dat dit veel minder dure infrastructuur kost, “alleen twee stukjes asfalt”, terwijl de aanleg van een nieuwe spoorlijn al gauw vele miljarden kost en decennia kan duren. Tegen de tijd dat een nieuwe hogesnelheidslijn klaar is, kan er al op grote schaal elektrisch gevlogen worden op korte afstanden.
Lees het gehele interview met Madlener in de januari-editie van Luchtvaartnieuws Magazine. Daarin vertelt hij ook uitgebreid over zijn Schiphol-plannen en de opening van Lelystad Airport. Nog geen abonnee? Neem dan nu een voordelig abonnement en krijg direct toegang tot de digitale editie.